නිවස > කාළීන සිදුවීම්, බුදු දහම, හෙළ උත්සව > වෙසක් සමරමින් සසර දික් කරගැනීම

වෙසක් සමරමින් සසර දික් කරගැනීම

බුද්ධ වර්ෂ 2554, බුදු තෙමඟුල මහ ඉහළින් සමරන්නට මාධ්‍ය ලක ලැහැස්ති උනේ බක්මහ ගෙවෙන්නටත් කලින්.  හැබෑටම මොකද්ද මේ වෙසක් මංගල්‍යය කියලා කාගෙන් හරි ඇහුවොත්, සිදුහත් බෝසතුන්ගේ ඉපදීම, බුද්ධත්වයට පත්වීම සහ සම්බුද්ධ පරිණිර්වාණය යන උතුම් මංගල සිදුවීම් තුනම සිදුවූ වෙසක් මස පුර පසලොස්වක දිනයේ බුදුන්වහන්සේගේ මෙම තෙමඟුල සිහිකිරීම තමයි වෙසක් මංගල්‍යය කියලා පොඩි දරුවෙක් උනත් කටපාඩමෙන් උත්තර දේවි.

වෙසක් එකට සැදැහැවතුන් ලක  ලැහැස්ති වෙන්නෙ දින ගණනක ඉඳලා බොහොම ශ්‍රද්ධාවෙන්. ආමිස පූජාවෙන් මෙන්ම ප්‍රතිපත්ති පූජාවෙනුත් සම්බුදු රදුන් පුදන මේ වෙසක් මංගල්‍යයේදි ඉහත කී සැදැහැවතුන් අතර වෙසක් සමරමින් සසර දික් කරගන්නා පිරිසක්ද සිටිනවා. අපි මේ කතා කරන්න යන්නෙ ඔවුන් ගැන, ක්‍රෝධයෙන් නෙමෙයි ඔවුන් කෙරේ උපන් අනුකම්පාවෙන් අපේ මේ පුන්චි වෑයම තුලින් කිහිප දෙනෙකු හෝ සම්මා දිට්ඨිය හෙවත් නිවැරදි දැකීම පසක් කරගනීවි යන යහපත් චේතනාවෙන්.

වෙසක් දිනට පෙහෙවස් සමාදන් වීම ඇතුළු ප්‍රතිපත්ති පූජාවන් දෙස හා නිවෙස් වෙසක් කූඩු වලින් ආලෝකමත් කර ආලෝක පූජාවෙන් බුදුන් පිදීම, ජනතාවගේ සිත් තුල ශ්‍රද්ධාව වර්ධනය කරන ජාතක කතා ඇතුලත් තොරණ් හා පහන් කූඩු නිර්මාණය කිරීම හා දානමය කටයුතු වල නිරත වීම ආදී ආමිස පූජාවන් දෙස අපි බලන්නෙ පහන් සිතින් සමාජයක විය යුතු දේවල් හැටියට. බුදුන්ගෙ දේශයේ නැතුව මීට වඩා හොඳින් බුදු තෙමඟුල සමරන්න ඉන්නෙ වෙන කව්ද? ඒත් අද වෙසක් දවසට පාරට බැස්සහම අපි දකින්නෙ මොනවද? ඊයෙ පෙරේදා පාරෙදි දැකපු දේවල් ආයෙත් මෙනෙහි කරලා බලන්න.

වීදි පුරා වෙසක් බලන්න යන මිනිසුන් අතරෙ මේ බුදුන්වහන්සේගෙ තෙමඟුල සිහි කරන වෙසක් දිනය බව සිහි තබාගෙන පාරට බැහැලා තියෙන්නෙ කීයෙන් කී දෙනාද? වීදි පුරා කෑකෝ ගසමින්, සංගීත භාණ්ඩ වයමින්, ඒ ශබ්ද පරයන හඬින් ගී ගයමින් පාරතොටේ හැසිරෙන තරුණ කැල දැක්කහම, අපොයි ගෞතම බුද්ධ රාජ්‍යයේ අනාගතය කියලා හිතුණා. විවිධ විකාර මෝස්තර වල ඇඳුමින් සැරසී වෙස් මුහුණු පැලඳ ගෙන තරුණයින් පාරට බහින්නෙ බටහිර පන්නයට හැලොවින් සමරන ආකාරයට මිස වෙසඟක් ගැන සිහියකින්වත් නොවන බවයි දකින අපට හිතුණෙ.  ඒ අතර බහුතරයක් පාරට බහින්නෙ ගෑණු ළමයි බලන්න. බොහෝ ගෑණු දරුවන්ද පනින රිලවුන්ට ඉනිමං බඳින ගානට වෙසක් බලන්න එන්නෙ සංකර ඇඳුමින්. ඉතිං තරුණයන් මුළු රැයම ගෙවන්නෙ තරුණියන්ට උසුලු විසුළු, හිරිහැර කරමින්. ඇවිදින වෙසක් කූඩු බැලීමේ චාරිත්‍රයක් වෙසක් මංගල්‍යයට එකතු වෙන තරමටම වෙසක් දාට මේ සංකර හැසිරීම් වැඩිවෙලා. මේ හේතුවෙන් සංවරව හැසිරෙන පිරිස් පවා විවිධ අපහසුතාවන්ට පත්වෙන බව අමතක කරන්න එපා. මහ මාර්ග අසල දන්සැල් දෙන ස්ථාන වල දැන් දැන් වැඩිපුර අහන්න ලැබෙන්නෙ බුදු ගුණ ගී නෙවෙයි. ඒ වෙනුවට වෙනත් ජනප්‍රිය ගී වාදනය කරමින් දන්සැල අවසානයේ සැදැහැවත් බෞද්ධයො නර්තනයේ යෙදෙන්නත් පටන් අරන්. ඒ වගේම මහා ජනකායක් රැස් වෙන වීදි වල සොර සතුරන්ද බහුලව ගැවසෙමින් අන්සතු දේ සොරාගන්නෙ බුදුන්ගේ දේශයේ, උන්වහන්සේගෙ උපන්දිනයෙදිම උන්වහන්සේගේ ඉගැන්වීම් අමතක කරමින්. ඒ වගේම මෙවන් ස්ථාන වලට වටිනා ආභරණ පැලඳ පැමිණීමෙනුත් ජනතාව සොරකම් වලට අනුබල දෙනවා. වෙසක් බලන්න යන්න පවුම් දෙක තුනක රන්මාලයක් අවැසි නොවන බව තේරුම් ගත්තනම් රන්බඩු වල ආරක්ෂාව ගැන නොහිතා නිදහසේ වෙසක් සිරි නරඹන්න තිබ්බා. සෙනඟ රැස්වෙන තැන්වල කෑ ගසමින්, අනුන්ට හිරිහැරයක් වෙන ලෙසින් හැසිරෙමින් මේ අයත් පතන්නෙ නිර්වාණයමද?

වෙසක් කියන්නෙ විනෝද වෙන උත්සවයක් බවට වරදවා වටහාගෙන තියෙන්නෙ අපිමයි. මාධය සහ වෙළෙන්දන් විසින් වෙසක් මංගල්‍යයත් විකුණාගෙන කන්නට යෙදූ උපායන්ට හසුවුණ ඇතැම් උදවිය තමන් විසින්ම දුගතියට පාර කපා ගැනීමක් තමයි වෙසක් දාට දැන් දැන් බහුලව දකින්නට ලැබෙන්නෙ.  වෙසක් සමයට වෙලඳසැල් වල විකුණන විරූපී වෙස්මුහුණු සහ වෙසක් මංගල්‍යය අතර ඇති සබැඳියාව කුමක්දැයි තවමත් අපහට පැහැදිලිව වටහාගන්නට බැහැ. වෙසක් සමයට මෙවන් දෑ විකිණිමත් ඒවා මිලදී ගනිමින් ඊට අනුබල දීමත් වෙසක් මංගල්‍යට නොගැලපෙන බව පෙන්වා දෙන්නට කැමතියි. අඩුගානෙ වසරේ ඉතිරි දවස් 364ම නටන නාඩගං මේ එක දවසෙ විතරක්වත් නවත්වලා ධර්ම මාර්ගයේ හැසිරෙනවා වෙනුවට වෙනදාටත් වඩා පස් පවෙහි ඇලෙන්නට වෙසක් පොහොය දිනය ඇතැමුන් විසින් යොදාගෙන නැහැයි කියලා කියන්න පුළුවන් කාටද?

වෙසක් දවසෙ අප සිහිකරන්නෙ බුදුන් වහන්සේගෙ තෙමඟුල විතරක්මද? එතකොට උන්වහන්සේගෙ ඉගැන්වීම් ….. ඒවා වෙසක් දාට අදාල නැද්ද? ධර්මයේ හැසිර බුදුන් වහන්සේ ගිය මඟ යමින් අටසිල් මෙන්ම පන්සිල්හිද පිහිටමින් ප්‍රතිපත්තියෙන් බුදුන් පිදුමට වඩා වටිනා තවත් පූජාවක් කොයින්ද? වෙසක් සැරසිලි මගින් ආමිස පූජාවෙන් බුදුන් පුදන අතරම පන්සිල් සමාදන්ව ප්‍රතිපත්ති පූජාවෙන්ද බුදුන් පුදන්නේනම් බුදුන් වහන්සේද ආමිස පූජාවටත් වඩා අගේ කොට සැලකූ ප්‍රතිපත්ති පූජාවද අප අතින් ඉටු වන්නේය. එහෙත් අද වනවිට බොහෝදෙනා උන්වහන්සේගේ සියළු ඉගැන්වීම් අමතක කරගෙන වෙසක් පොහොය කියලා සිහි කරන්නේ කුමක්ද? සසර කෙටිකරගෙන අනන්ත වූ දුක් සමුදයේ කෙලවරක් දකින්නට අපට මග පෙන්වූ බුදුන් වහන්සේ සමරමින් ඇතැමෙක් සසර දික් කරගන්නා අයුරු අප බලා සිටියේ වේදනාවෙනි.  අද වගේ දවසක මෙවන් හැසිරීමක් බුදුන් වහන්සේට, උන්වහන්සේගේ ඉගැන්වීමට නිගා දෙන සුළු බව අමතක වෙලාද?

මේ සියල්ල දැකීමෙන් අපට පසක් වූයේ වර්තමානය වන විට වෙසක් මංගල්‍යයට අදාල සියල්ල එලෙසම තිබියදී මිනිසුන් වෙතින් බෞද්ධ කම ගිලිහී ගොස් ඇති බවකි.

2010/05/23 දින “බුදුන් දකින්නට කොළඹ ආවෙමි” යන ශිර්ෂයෙන් දිවයින පුවත් පතේ පලවූ ලිපිය අප අවධානයට ලක් වීම හරහා වෙසක් දින අප කණ්ඩායම වීදි බැස රැස් කල තොරතුරු අනුසාරයෙන් මෙම ලිපිය සකස් විය.

සටහන – චේතියා

ඡායාරූප – තරිඳු


Advertisements
  1. කාසීම්
    2010 මැයි 30 දින පෙ.ව. 8:41 ට

    මම දන්න කියන කාලෙ ඉදලම එහෙමයි….ඕක හැම අවුරුද්දකම වගේ වෙනවා..හුගක් කණගාටුදායක තත්ත්වයක්….

  2. කාසීම්
    2010 මැයි 30 දින පෙ.ව. 8:44 ට

    “ඒ අතර බහුතරයක් පාරට බහින්නෙ ගෑණු ළමයි බලන්න. බොහෝ ගෑණු දරුවන්ද පනින රිලවුන්ට ඉනිමං බඳින ගානට වෙසක් බලන්න එන්නෙ සංකර ඇඳුමින්. ”

    මේ කාරණය සම්බන්ධයෙන් සිංදුවකුත් තිබ්බා මට මතකයි….මට මතක විදියට ඉරාජ්ගෙ සිංදුවක්..

  3. උපේන්ද්‍රමිණික
    2010 ජූනි 12 දින ප.ව. 2:12 ට

    බැෆල්ඩ් තමයි ඉතිං

  1. No trackbacks yet.

ප්‍රතිචාරයක් ලබාදෙන්න

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ WordPress.com ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Twitter picture

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Twitter ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Facebook photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Facebook ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Google+ photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Google+ ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

%d bloggers like this: